Monday, May 3, 2010

MARAH!

Marah??
aku pemarah ke aaa??
pernah ke aku tengking orang?
sapa prnah kena marah ngan aku??
apa beza merajuk ngan marah??
Tiba2 nak tulis pasal marah.
Pernahkh anda rasa nak marah?selalu atau sekali sekala?
apakah threshold marah anda,tinggi atau rendah?
Alkisahnya aku pernah menengking tukang cuci hostel.Kisahnya begini,aku sedang menggoreng sesuatu..aku rasa ayam goreng madu masa tu.Tiba-tiba makcik itu datang dan membebel2 tehadap aku yg bermaksud 'apa awak goreng ni,hitam legam ni,carcinogen ni'. Bebelan yang melarut2 ditabah pula ngan pitchingnya yg tinggi tu meloyakan kepala otak aku dan aku rasa mcm nak burst.Dah slesai aku menggoreng dia meloyakan aku lagi dgn kata2nya yg menuduh aku tidak basuh kuali yg aku guna itu.Dengan kekuatan yg entah dari mana aku menengking makcik itu dlm bahasa russia dengan maksudnya "saya nak basuh la ni!!!!'Tiba2 flormate aku trkejut beruk ngan jeritan itu,keluar dan menenang kan aku.
Bila fikir2 balik,kenapa aku rasa cepat sgt nak burst masa tu.Tak boleh ke aku buat pekak dan hanya senyum sahaja,seprti mana aku sekarang,iaitu buat bodoh shj trhadap bnda yg tidak disukai.
Secara kesimpulan.ada 3 jenis orang.
1)orang yang senang marah dan susah pula redanya.
2)orang yang susah marah tapi susah pula redanya.
3)orang yg susah marah dan senang pula redanya.
Sabda nabi dari Abu Hurairah, seorang lelaki berkata pada nabi "Berilah wasiat padaku.
Nabi jawab "Janganlah marah". Dan mengulanginya beberapa kali.
Sabdanya "Janganlah marah". (Riwayat Bukhari).
Jadi,tak leh marah langsunglah?? NO!!
Kalau diceroboh agama dan peribadi, kena lah marah dik oi!

"Dan tidaklah sama perbuatan yang baik dan perbuatan yang jahat. Tolaklah kejahatan yang ditunjukkan kepadamu dengan cara yang lebih baik, sehingga orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu, dengan serta merta akan menjadi seolah-olah sahabat karibmu."
(Quran:Fussilat (41):ayat 34)

Mulianya agama Tuhanku!


Megharapkan Tuhanku menggolongkan aku dalam golongan orang yang susah marah dan senang pula untuk reda.

9 comments:

AuLiA said...

xpnah ak napok mu maroh bro... msti takot gilo... cm harimau jadian..

12-21 said...

subhanallah..indahnya agama Islam..

**wondering..apakah reaksi mak cik tersebut?? (^^,)

.: Keyri + Atiqah:. said...

begheng molek abe afham kito..kalu aku ado situ, aku tmbh lg tengking ko mokcik tuh..

'hoh! pade muko..ooo kijoey caro ko ngepek kokre jah..ngepek pulok bnde ngarut..jekoh lg fam JEKOHHHH!!!'...

jahat molek aku..hehe

~keyri

atikullah ismail said...

stuju ngn din..x penah napok mung maroh..gano lah deh mung maroh fam?..nok gok try skali..hehehehe

sayamuslim said...

din&atiq:seyes wei,sure korg tkut.jgn skali2 main ngan api.ngah2

jat:subhanallah ;)
reaksi mokcik-makcik kecut perut seraya berkata 'pliz,hav mercy on me'.haha,reko jah tu.

keyri: mu pujuk la mokcik tu spatutnya,baru bleh jadi jambu dio.wakaka.

12-21 said...

ceit!! hahaha..yer sgt la tuh no mercy..bnar mok cik tu oyak ko mu no mercy (^^,)

Ahmedkzaman said...

ceh..iyo la tuh xcpat marah
haha..
org tue nih kuat marah tau..
asek kne pukol jek kt hostel kalo g blk die..

Anonymous said...

hiiissshhh..
abe pON pnh mrh saye...
x suke...~~~

sayamuslim said...

ahmed:pdn muka hg..kah2
anonymous:bila plak aku prnah mrh mu.msti Gi ni!