Thursday, April 15, 2010

cerita *****

tah: afham2, ***** tunggu bowoh....
aku: aik,bkpo dia tak call..kalu nk mari sokmo dia call
tah: dia pakai hs baru,tak dek no mu....

dgn berpakaian 'uniform masak' aku turun,dalam hati berbicara sndiri 'eh,lamo doh tok jupo dio,bkpo lamo tok mari'

*****: assalamualaikum brat,kak dela??kak ucheba??
--apa khabar akhi??shat ke??belajar mcm mana??--
aku: alhamdulllah vseo narmalna....
--standard jwapan dari 1st yr smpai 6th year,wakaka--

selepas slesai semua urusan,dia mula bercerita......

*perbualan diterjemah kedalam bahasa ibunda penulis dgn makna "lebih kurang"*

"Saya tak dtg lama,balik kampung isteri saya,ayah isteri saya sakit,dah meninggal..sakit cirrhosis liver. Mak mertua saya dah lama meninggal,lepas tu bapak mertua saya mula minum arak..tapi alhamdulillah di akhir2 hayat dia,dia solat,berdoa,isteri saya bacakan al-Quran kepada dia dan alhamdulillah dia sempat mengucap"
dia menyambung lagi...
"alhamdulillah isteri saya sabar,cuma adik ipar saya emotional sikit,tapi alhamdulillah selepas pemergiaan bapak dia start pakai tudung,belaja solat.
kita tak tau bila kita mati,muda tua,kerja-kerja jugak,tapi agama kena jaga....."
MORAL OF THE STORY
1) hidayah akan datang kalau ALLAH takdirkan.
“Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Alloh memberi petunjuk kepada orang yang dikehendaki-Nya, dan Alloh lebih mengetahui orang-orang yang mau menerima petunjuk.” (al-Qashash: 56).
2)tidak patut seorang muslim untuk berputus asa terhadap ALLAH
"Wahai hamba-hambaKu yang melampui batas terhadap diri mereka sendiri! Janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah Maha Mengampuni dosa-dosa kesemuanya. Sesungguhnya, Dialah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang"(az-Zumar, 39:53)
3)duduk celah cerok mana pun,Izrail boleh dtg bila2 untuk 'menjemput' dengan perintah ALLAH
"Dan Allah tidak akan menangguhkan seseorang apabila datang ajalnya. Dan Allah adalah al-Khabir (Maha Mengerti/Mengenal) akan apa yang kamu kerjakan."Al-Munafiqun:11

4)walaupun lahir dan hidup di negara kafir,tapi ALLAH memberi kekuatan pada ***** utk trus brpegang pd akidah benar ini.kalau aku,mampukah??


4 comments:

12-21 said...

huhuk..aku knal sape..hehe..
btw pam..jazakallah berkongsi..insyaAllah same2 kte cari keredaanNya..ingatkan aku kalu aku leka..insyaAllah..fi amanillah

JoYah KiwI said...

***** 2 ur russian fren yg convert hri 2 ke?

sayamuslim said...

jat:haha,shh,jgn sbut nama dia..ngeh2.insyallah,sama2 lh kita :)

joyah:tak,yg lain.yg dulu tu dh grad and dh balik negeri dia dh...

mustas said...

menarik dan penuh dgn ibrah dan pengajaran..
teruskn menulis afhe!