Tuesday, July 6, 2010

ikhlas dariku untukmu....

Alhamdulillah,selamat sampai di bumi bertuah Kelantan.
Walaupun sudah banyak kali menaiki kapal terbang,tapi masih ada rasa takut dalam diri aku,lebih-lebih lagi apabila ada isyarat angin "turbulence" dan penumpang-penumpang diminta memakai tali pinggang dan duduk ditempat masing-masing.

MasyaAllah, betapa besar tanggungjawab pilot dan pembantunya untuk mengawal pesawat MH 17 dari Amsterdam ke Kuala Lumpur dalam keadaan cuaca buruk,membawa sejumlah besar penumpang ke destinasi dengan selamat. Apa yang membanggakan aku,Kapten pesawat tersebut seorang Islam. Jazakallah kepada Kapten.

Kepada sahabat-sahabat,adik-adik yang sanggup meluangkan masa menghantar kami ke airport Volgograd...jazakumullah khairan kathira kepada semua. Perpisahan ini bukan bermaksud putusnya ikatan yang telah dibina.Perpisahan ini bukan bermaksud kita tidak akan berjumpa. Perpisaan ini sebagai satu baja,untuk menyuburkan ikatan yang telah terjalin. Sejauh mana kita hargai ikatan itu. Doakan supaya ikatan itu subur dengan rahmat Allah. Doakanlah sahabat-sahabat,bertanya khabarlah.

Walaupun aku tahu praktikal itu tidak seperti yang dibayangkan,tapi harungilah dengan hati yang sabar,jangan banyak rungutan. Masa-masa terluang, isilah dengan benda-benda bermanfaat untuk bekalan di "sini" dan ke "sana".









"Anas Radhiallaahu anhu meriwayatkan, “Ada seorang laki-laki di sisi Nabi Shalallaahu alaihi wasalam. Tiba-tiba ada sahabat lain yang berlalu. Laki-laki tersebut lalu berkata, “Ya Rasulullah, sungguh saya mencintai orang itu (karena Allah)”. Maka Nabi Shalallaahu alaihi wasalam bertanya “Apakah engkau telah memberitahukan kepadanya?” “Belum”, jawab laki-laki itu. Nabi bersabda, “Maka bangkit dan beritahukanlah padanya, niscaya akan mengokohkan kasih sayang di antara kalian.” Lalu ia bangkit dan memberitahukan, “Sungguh saya mencintai anda karena Allah.” Maka orang ini berkata, “Semoga Allah mencintaimu, oleh sebab engkau mencintaiku karena-Nya.”
(HR. Ahmad, dihasankan oleh Al-Albani).

6 comments:

+aNa baNana+ said...

wah.. da jadi doktor la nie??? bestnye... n congratez

nazrin90 said...

semoga selamat2 di bumi Malaysia....doakan kami di sini...:)

atikullah ismail™ said...

fam..sedak ar mung..bley make sedak2..sek aku..huwaaa...

slmt bkerje fam..

keyri said...

fam..lapa weyh..ejah nasi berlauk denge sambal deh..phtu buh timun bate banyok skit..haha

Unknown said...

pam..aku suka hadis tersebut (^^,)

Anonymous said...

abe saye x syg abe..~~~
teringat kate2 abe...
(x pndai nk tunjuk...bla..bla...bla)

k.i.p.a.s