Tuesday, November 16, 2010

-aku kini episode 2-

-dimanakah aku-
Memikirkan betapa banyak nikmat Allah yang telah Allah kurniakan pada aku, terdetik di hati aku berapa banyakkkah rasa syukur yang telah aku panjat kepada Allah s.w.t.
Begitu lama aku tak duduk sejenak,berfikir tentang diri aku yang sebenar. Diri aku yang dan tujuan terciptanya aku.
Lupakah aku tentang kehebatan Al-Khaliq? Lemahnya aku, apa yang menerjah benak otak aku hanya la tentang kerja...kerja..kerja...
Penakutnya aku, apa yang mendebarkan aku hanya la takut dimarahi bos.HUh..Penat!!


-sasaran/matlamat/cita-cita-
Setelah mendapat straight A dalam segala macam 'exam', seseorang pelajar itu (khususnya tingkatan 5), akan meneruskan sasaran/matlamat/cita-citanya untuk melanjutkan pelajarannya ke peringat yang paling tinggi...
apa tidaknya, tangga gaji di zaman dunia modern ini, didasarkan di atas pencapaian
akademik seseorang makhluk itu (di baca manusia :) ).

Bagaimana pula sasaran/matlamat/cita-cita dihari muka,jika asyik sibuk dengan kerja, sehingga di dalam solat hanya "kerja" yang menjadi rukun qasad,ta'rud dan ta'yin (solat tak khusyuk) maka apa habuan yang di cari untuk di bawa bertemu Dia?


ya Allah, di dalam berjuang, jadikan iman sebagai pedangku, dan ikhlas sebagai perisaiku.


-betulkan niat-
Bukannya kerja yang aku nak persalahkan di sini, tetapi diri aku sendiri. Aku masih perlu mencari diri aku yang aku rasa telah hilang beberapa minggu yang lalu. Aku perlu fokus pada niat dan tujuan aku melakukan sesuatu. Di maki, di hamun, di tegur, semua yang dilakukan mereka hanya untuk membetulkan aku.
Aku tak perlu berasa gusar, kerana aku tahu apa yang aku lakukan hanya kerana Dia. Assesment Dia lah yang patut aku geruni, penilaian dari Dia la yang aku perlu bimbangkan.

Berborak dengan seorang surgeon sambil menyiapkan 'discharge summary', menyedarkan aku kerja bukan segala2nya.
Antara lain nasihat beliau "takpa anak ramai.meramaikan umat,bukan ramai saja,tapi kena ada quality. kita ni kerja,kerja jugak...tapi fikrah kena betul la"
Terhibur sejenak hati aku mendengar nasihat dari beliau ditambah dengan lawak-lawak hariraya qurban.
Sebelum adegan borak-berborak tu, dia baru me'reject' permohonan untuk CT scan yang aku kemukan untuk seorang patient. Alasan beliau kukuh, aku hanya mengangguk.haha.


-itu pun satu nikmat juga-
Tup,tup...salah seorang rakan aku nak tukar hari 'oncall' dengan aku. Alasan dia, kerana isterinya oncall pada hari tu,jadi dia nak biarlah dia dan isterinya oncall pada hari yang sama,sama-sama susah orang kata :)
Alhamdulillah, dapatlah aku beraya dengan keluarga tercinta.Raya haji pertama di Kelantan selepas 6 tahun.


loving heart, healing touch, insyaallah.


-terima kasih pada mereka-
Segala teguran-teguran, makian-mkian,umpatan-umpatan (kalau ada laa) yang aku terima saban hari, aku ucapkan terima kasih pada mereka.Hanya Allah yang dapat membalas.
Jika niat mereka untuk membetulkan dan menjadikan aku lebih tabah,jazakumullah khairan kathira aku ucapkan,
dan jika niat mereka untuk mengecil-ngecilkan kebolehan graduan dari Rusia ini,jika kami ini sebagai bahan ketawa bagi mereka disaat mereka berehat-rehat sambil menjamu selera,jazakumullah khairan kathira aku ucapkan.
Aku hanya mendoakan yang terbaik untuk kami dan untuk mereka.
Aku akan berusaha memperbaiki diri dengan izinNya,insyaallah!!!

-TAQABBALALLAH MINNA WA MINKUM-
-SELAMAT HARI RAYA EIDUL ADHA-



4 comments:

12-21 said...

bittaufik wannajah pam..
truskan berusaha..Allah sntiasa brsama org yg sabar =)

atikullah ismail™ said...

fam..sedak dop jadi doc?..

AuLiA said...

raya haji pertama slepas nam tahun. sadis bunyiknya. tidak begitukah?

nik said...

nice!!! ;)