Thursday, November 25, 2010

we still got time

-Bismillah-
"Katakanlah: "Hai hamba-hambaKu yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa- dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang." (QS. Az-Zumar: 53)

Merenung masa depan tak akan memberi apa-apa makna jika tak disertakan dengan keinginan untuk maju dan keinginan untuk melakukan pembaikan pada hasil yang telah sedia ada.
Begitu juga caranya untuk bermuhasabah...menghisab segala perbuatan,kemudian pembaikan dijalankan ke atas setiap inci kelemahan.
Begitu juga caranya untuk taubat;menyesal sahaja tidak cukup-perlu ada pembaikan (meninggalkan yang buruk dan berazam untuk tidak berpaling)
Setuju,sangat setuju..bukannya mudah untuk melakukan pembaikan.Kekadang niat sudah ada,tetapi terhenti di tengah jalan dek kerana tidak tinggi keazamannya.

"(Malaikat-malaikat) yang memikul 'arsy dan malaikat yang berada di sekelilingnya
bertasbih memuji Tuhannya dan mereka beriman kepada-Nya serta memintakan ampun
bagi orang-orang yang beriman (seraya mengucapkan): "Ya Tuhan kami, rahmat dan
ilmu Engkau meliputi segala sesuatu, maka berilah ampunan kepada orang-orang yang
bertaubat dan mengikuti jalan Engkau dan peliharalah mereka dari siksaan neraka yang
bernyala-nyala, ya Tuhan kami, dan masukkanlah mereka kedalam surga 'Adn yang telah
Engkau janjikan kepada mereka dan orang-orang yang saleh di antara bapak -bapak
mereka, dan istri-istri mereka, dan keturunan mereka semua. Sesungguhnya Engkaulah
Yang maha Perkasa lagi Maha Bijaksana, dan peliharalah mereka dari (balasan)
kejahatan. Dan orang-orang yang Engkau pelihara dari(pembalasan?)kejahatan pada hari
itu maka sesungguhnya telah Engkau anugerahkan rahmat kepadanya dan itulah
kemenangan yang besar." (QS.Ghaafir: 7-9).

-Ugutan-
Perjumpaan dengan supervisor HO tempoh hari betul-betul menakutkan aku.
"Bagi hoausmen2 yang graduated dari luar negara ,sila kerja keras sikit la,pencapaian anda masih di tahap tak memuaskan" (lebih kurang begitu la ucapan beliau).
Untuk mengatakan itu satu ugutan mungkin keterlaluan...mungkin itu adalah satu 'saranan' untuk lebik proaktif dan maju,insyaallah.

-Pertama Kali-
Gembira??Alhamdulillah.Pertama kalinya hadiah senyuman dari MO aku setelah mereka berpuas hati dengan summary case yang telah aku tulis.
"Apa awak rasa bila dapat tulis summary macam ni,seronokkan??Ni tak,tulis summary tah pah ape."
Setelah beberapa percubaan tak jadi,akhirnya alhamdulillah.haha.
(case: 56-year-old,orang asli lady. Day19 Post Exploratory Laparotomy.Post op diagnosis:Fecal Peritonitis secondary to perforated amoebic colitis)
Dapat satu perkataan orang asli, 'pejet'=sakit.:)

-Belanja sekali sekala-
Sempat juga aku ambil peluang 'menjamu nafsu makan' aku di kala kehangatan expo "Cheng Ho" di Kota Bharu. Walaupun apa yang aku beli tu bukan makanan Cina (terlalu ramai orang di kiosk makanan cina,malas nak menunggu),
tapi masih boleh mengenyangkan perut aku dan menggembirakan seisi keluarga,alhamdulillah.

~~merindui masa lampau,tapi kaki harus terus melangkah,dengan penuh kekuatan,dengan rahmatNya insyaallah~~







4 comments:

Ummu~Ishak said...

afham, kak ummu ni. classmate nabilah kat azzafirah dulu.
tataula afham ingat lagi ke tak kisah zaman purba dulu, hehe

Ahmedkzaman said...

tok!!
slamat maju jaye ek~~
rindu atok!

nik said...
This comment has been removed by the author.
nik said...

smoga terus melangkah ke hadapan abe.. ;)